RaimoTossavainen

Historiallinen muutos

Historiallinen muutos. Suomen enankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvien osuus putosi ensi kerran alle 70 prosentiin suomalaisista.

Luku perustuu Kirkon tutkimuskeskuksen ja Tilastokeskuksen ennakkotietoihin.

Kirkon jäsenmäärä on laskenut melko tasaisesti viimeiset kymmenen vuotta. Tuo vajaa 70 prosentia kertoo  tämänhetkisen määrän, joka on aikoinaan kasteessa muiden toimesta liitetty evankelis.luterilaisen kirkon jäseneksi.

Jos kirkkoon liittämistä ei tehtäisi avuttomalle lapselle, vaan henkilö aikanaan omasta tahdostaan liittyisi tai olisi liittymättä evankelis-luterilaisen kirkon jäseneksi, niin prosentit taitaisivat olla 0-johonkin minimaaliseen lukuun.

Ei tule ikävä, vaikka viimeisestäkin kirkosta sammuisi valot.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

Jos ne ovat menneet vapaisiin suuntiin

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Se on totta että lapsien kohdalla uskonnonvapaus ei toteudu.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Se on juuri niin. Ei uskonto voi olla mikään perintö, joka siirtyy vanhemmilta lapsille.
Miksi ei anneta kansalaisen päättää se asia aikanaan, kun hän on kypsä päätöksen tekemään.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Niin, vaikka eihän lapset saa valita menevätkö päivähoitoon vai jäävätkö kotiin tai menevätkö kouluun vai menevätkö päivähoitoon tai jäävätkö kotiin. Niinikään lapset eivät saa valita asuvatko kotona vai valitsevatko jonkun paremman perheen tai eivät asu perheessä ollenkaan.

Maailma on sellainen että vanhemmat tekevät lastensa puolesta kauaskantoisia päätöksiä vaikkeivat lapset olisikaan samaa mieltä ja sitten kun lapset varttuvat aikuisiksi ja luulevat osaavansa päättää asioistaan heille annetaan " vapaat kädet" vastata itsestään ja tekemisistään. Ei tämäkään kirkkoon kuuluminen ole sen kummallisempi asia kuin että jotkut vanhemmat katsovat sen olevan lapsilleen hyväksi.

"Miksi ei anneta kansalaisen päättää se asia aikanaan, kun hän on kypsä päätöksen tekemään."
Eikö näin juuri ole tilanne nyt kirkkoon kuulumisen osalta?

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

Totta. Saarnaaja Niilo Ylivainio aikoinaan sanoi että, monen kosketus kirkkoon tapahtuu kaksi kertaa ja nekin oman tajunnan ulkopuolella. Kaste ja omat hautajaiset. Tarkoitti että usko pitää olla omakohtaista,eikä sitä saada lapsikasteessa

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Eroakirkosta.fi:n tilastosta voimme nähdä, että 2010-luvun alun levottomien piikkivuosien jälkeen eroaminen on nyt kiihtynyt tasaisestikolmena vuotena peräkkäin.

Käytännössä mikä tahansa uutinen aiheesta tai ylipäätään kirkosta vaikuttaa aiheuttavan pienen piikin, kuten tänäänkin ennustetaan edellisiin päiviin verrattuna jo puolitoistakertaista määrää eronneita, kiihtyen heti sen jälkeen, kun Ylen artikkeli eroamisista julkaistiin klo 11.

Automaattinen liittäminen ja verotusoikeus epäilemättä ovat ylläpitäneet kirkon jäsenmäärää keinotekoisesti kautta aikojen.

    «Ei tule ikävä, vaikka viimeisestäkin kirkosta sammuisi valot.»

Historialliset kohteet toki täytyy säilyttää museoina.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Kirkollisvero lähinnä lisää eroavien määrää.

Jos kirkoista sammuisi valot, niin mitä seuraisi? Senaatti-kiinteistötkö hoitaisivat tyhjät kirkkorakennukset ja hautausmaat? Diakoniatyön sarkaa hoitamaan ilmeisesti palkataan lisää sossuja ja terapeutteja. Mitä aineettoman kulttuuriperinnön sijaan?

Historiallinen perintömme nojaa vahvasti katolisen kirkon ja protestanttisen liikkeen perinteeseen. Kirkko on ollut opetuksen, tieteen ja sosiaalityön, jopa sairaanhoidon perusta ja vasta moderni aika erotti nämä toiminnot irti kirkon piiristä. Se, miksi ajattelemme ja toimimme tietyllä tapaa, mitä moraalikoodiimme on kirjoitettu, sen perusta on luotu protestanttisen kirkon piirissä. Onko historiattomuus hyve?

Olisiko "vapaa ja villi" uskonnollisuus hypnoottisine maallikkosaarnaajineen parempi vaihtoehto. Ev.Lut. Kirkonkin piirissä on vaikuttanut näitä erinnäisiä liikkeitä, körttiläisyys kenties sieltä tolkummasta päästä. Mitä ongelmia seuraisi amerikkalaismallisesta "valinnanvapaudesta".

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Kirkollisvero lähinnä lisää eroavien määrää.»

Tarkotin, että jos automaattisesti verotuksessa lasketun kirkollisveron sijaan olisi vuotuinen jäsenmaksu, joka pitäisi itse aktiivisesti maksaa, taitaisivat aika monet jättää maksamatta.

    «Kirkko on ollut opetuksen, tieteen ja sosiaalityön, jopa sairaanhoidon perusta ja vasta moderni aika erotti nämä toiminnot irti kirkon piiristä.»

Niin, on ollut, mutta ei siis ole enää. Siksipä mainitsemasi syyt eivät enää ole edes käytännön peruste kirkon tukemiselle.

    «Jos kirkoista sammuisi valot, niin mitä seuraisi? Senaatti-kiinteistötkö hoitaisivat tyhjät kirkkorakennukset ja hautausmaat?»

Kirkkorakennukset ovat tavallisesti seurakuntien omistuksessa, mutta monet kirkot ovat erilaisten yhdistysten omistuksessa ja periaatteessa voisivat olla myös kaupungin. Ne ovat myytävää omaisuutta, jolle voidaan etsiä ostaja.

Suojeltujen kirkkojen käytölle on rajoituksensa, mutta epäilemättä niitä voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi konserttisaleina tai museoida jos seurakunnat luopuvat niistä.

    «Olisiko "vapaa ja villi" uskonnollisuus hypnoottisine maallikkosaarnaajineen parempi vaihtoehto. Ev.Lut. Kirkonkin piirissä on vaikuttanut näitä erinnäisiä liikkeitä, körttiläisyys kenties sieltä tolkummasta päästä. Mitä ongelmia seuraisi amerikkalaismallisesta "valinnanvapaudesta".»

Tästä olen samaa mieltä, että tuskin olisi. Niin evankelis- kuin katolinenkin kirkko ovat käyneet pitkän kaaren, jossa teologia on kehittynyt jopa tieteelliset kriteerit täyttäväksi – vaikka itse uskomukset olisivatkin epätieteellisiä – ja valistuksen rationaalisuus on jättänyt jälkensä teologiaankin. Maallikkosaarnaajiin perustuvat lahkot ovat aika irrallaan tästä tieteellisrationaalisesta teologiasta.

En silti näe, että maallikkolahkot olisivat kovin merkittävä evl-kirkon korvaaja Suomessa.

Birgitta Kesseli

En tiedä, kannattaako kirkon alenevasta suosiosta iloita.

Berliinissä, Hampurissa, Lontoossa jne. on satoja kirkkoja myyty tai vuokrattu islamin palvelukseen:

https://beta.oikeamedia.com/o1-10982

Mehän voisimme muuttaa kirkkoamme pikkuhiljaa. Tehdä siitä suomalaisen, itsemme näköisen. Sehän on miestä kiinni.

Teologi Päivi Kainulainen on jo pitkään kehitellyt metsäuskontoa:

"Suomalainen teologia olkoon metsän teologiaa. Metsä on merkitysten kehto. Metsän syklinen aika hoitaa. Se antaa turvaa ja toivoa. Metsässä Jumala parantaa."

https://www.kirkkojakoti.fi/50-metsan-teologia

Tämä toisi luonnon ensisijaisuuden ja tärkeyden uudelleen osaksi suomalaista elämänkäsitystä ja maailmankuvaa.

Risto Salonen

Kiinnostava havainto: lestadiolaisen pääministerin aikana työllisyys ylitti kirkkoon kuuluvien määrän prosenteissa.
Pääministeri ei ole varmasti tyytyväinen.
Jäsenkatoon on syynä kirkollisvero, yleinen maallistuminen sekä ennenkaikkea kirkon aatteen rappeutuminen eli joka suuntaan juokseminen.
Kirkon ei ole tarkoitus olla mikä tahansa yhdistys, joka menee jokaisen trendin mukana sinne tänne. Ortodoksit ja valitettavasti muslimit pärjäävät paremmin, koska pitävät uskonperusteista tiukasti kiinni. Missä olet nyky Luther?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Vanhempani kuuluivat aikoinaan kirkkoon ja sain nimeni kristillisessä kasteessa. Rippieirillä oli hauskaa. Erosin kirkosta kun täytin 18.

Miten kirkkoon kuuluminen on vahingoittanut minua tai muita kaltaisiani?

Käyttäjän ilpoilvesluoto kuva
Ilpo Ilvesluoto

Sinulle kasvatettiin ilmeisesti jokin vanhoillinen arvo, jota et osaa kyseenalaistaa edes aikuisena, vaan pidät sitä oikeana.

Esimerkkinä vaikka rehellisyys tai epäitsekkyys, pahimpana varmaankin totuuden kunnioittaminen/rakastaminen.
So last season.

Nykyajan arvot ovat ihan toisenlaiset. Ahneus, itsekkyys, epärehellisyys, himot, kärsimättömyys, salailu jne...

Noista vanhoillisista arvoista joudut nyt kärsimään, etkä ymmärrä omaa parastasi ollenkaan.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

En ole varma mitkä arvoistani on lähtöisin mistäkin mutta koitan niitä välittää pojalleni. Hän on kirkkoon kuulumaton ja kastamaton pakana mutta käy muiden mukana joulujuhlissa, kevätkirkossa ja mm. uskontotunneilla. Syksyllä kolmannen luokan alkaessa ekalla ussantunnilla vihkoon oli kirjoitettu seuraavansisältöinen lause:

"Suomessa on uskonnonvapaus ja jokainen saa uskoa tai olla uskomatta mihin haluaa."

Minusta se oli hieno lause ja toivon että ihan jokainen käännyttäjä, on se sitten ovelta-ovelle Jehovantodistaja tai ns. vapaa-ajattelija kävisi kolmannen luokan ensimmäisen uskontotunnin ajatuksella.

Itse en osaa tehdä eroa ateististen ja teististen saarnaajien välille. Ripaus suvaitsevuutta ja vähemmän närkästymistä toisten elämänkatsomuksesta olisi poikaa.

Käyttäjän KrisHyry kuva
Kristiina Hyryläinen

Koulun uskonnonopetuksen ja kirkkoon kuulumisen vakavin seuraus minulle oli se, että minut oli aivopesty uskomaan, että "ihminen", siis myös minä, on pohjimmiltaan paha. Itsensä päivittäminen on vaikea prosessi, mutta lopputulos on sen arvoinen: vapaus!

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Juuri kuulin radiosta, että arkkipiispa Tapio Luoma on huolissaan väen vähenemisestä seurakunnissa.
Kysyn, miksiköhän pitäisi olla huolissaan ko asiasta. Nykyajan ihmiset eivät enää usko 2000 vuotta vanhoihin satuihin.

Käyttäjän nurmenmarkku kuva
Markku Nurmi

Arkkipiispan huolen ymmärtää, kun muistaa kuinka paljon henkilökuntaa evankelis-luterilaisilla seurakunnilla on palkkalistoillaan ja kuinka suuria kiinteistömassoja ne omistavat ja ylläpitävät pitkälti kirkollisveron tuotoilla.

Suurissa kaupungeissa lienee paremmin totuttu "hallitsevan markkina-aseman" menetykseen, mutta maalaiskuntaseurakunnissa, joissa vielä muutama vuosikymmen sitten jäsenten määrä oli yli 90% asukkaista, tuottaa jo jäsenmäärän putoaminen alle 80 prosentin harmaita hiuksia.

Sellaisissa tapauksissa on ollut havaittavissa seurakunnissa kiinnostusta lisätä yhteistyötä maallisten kuntien kanssa.

Paradoksaalisesti tämä on näkynyt viime vuosina joissain kunnissa, jotka ovat äskettäin juhlineet kunnan 150-vuotista olemassaoloa. Vaikka keisarillinen asetus kunnallishallituksesta maaseudulla vuodelta 1865 näet irrotti kunnat ja kirkon toisistaan, on nyt kuntien juhliin paikoin tahtonut ilmestyä seurakunta kuokkimaan.

Tätä hämmästelin - vaikka olenkin seurakunnan jäsen - myös oman kotikaupunkini 150-juhlaohjelmassa.

Petri Tiusanen

Eikö Tossavaiselle kelpaa syntien anteeksiantamus? Sen voi saada Jeesuksen nimen voimasta,Hänen joka maksoi syntivelkasi Golgatan ristillä. Raamattu ennustaa että lopun aikoina tulee uskosta luopumus.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Kerrotkos, mitä syntejä minun pitäisi saada anteeksi ja keneltä. On se vaan niin naurettavaa nämä uskovaisten syntijutut. Hoh hoijaa...

Käyttäjän KrisHyry kuva
Kristiina Hyryläinen

Valtio ja kirkko pitäisi erottaa toisistaan.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen Vastaus kommenttiin #21

Juuri niin. Yliopiston voimavarat parempaan käyttöön, kuin satujen opettaminen pappistulokkaille.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Puolet eroajista on alle 30-vuotiaita. Selkein yksittäinen eroajaryhmä on juuri 18 vuotta täyttäneet.
Kertoo paljon nykysysteemistä, vastasyntynyt liitetään muiden kuin itsensä tahdosta. Siitä sitten nuoret eroavat, kun voivat itse tehdä päätöksen seurakuntaan kuulumisesta.

Risto Salonen

Vapaamatkustajia. 40 vuotta pois seurakunnasta tietää keskituloisella yli 10 000 säästöä. Sitten vanhempana voi taas liittyä, niin saa palvelut, joita vastuulliset ovat ylläpitäneet väliajan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset