*

RaimoTossavainen

Kaikki uskonnot kiellettävä

Otsikko on kuin usvaan huutaisi. Valitettavasti se ei toteudu koskaa. On se vaan kummaa. Palvotaan sellaista, mitä ei ole olemassakaan. Mutta ne kärsimykset ja tuhot joita uskonnon varjolla kautta aikaan on tehty, ovat mittaamattomat.

Turhaa on ajatella, että jossain vaiheessa ihmiskunta tulisi järkiinsä ja lopettaisi tyhjän palvonnan. Olisi se vaan niin paljon parempi ihmiskunnan asustella tällä Telluksella.

Se, mitä taas tänään tapahtui. Viattomia ihmisiä menetti elämänsä. Ja asialla uskonkiihkoilijat.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (33 kommenttia)

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Uskonto on vain yksi monista tekosyistä jonka avulla heikkolahjaisimpia on mahdollista radikalisoida ja saada tekemään asioita joita täysipäinen ihminen ei tekisi.
Muita sellaisia syitä voi olla esim separatismi, totalitarismi tai mikä tahansa poliittinen aate joka on viety äärimmäisyyksiin.

Gavrilo Principin vaikuttimena oli lapasesta lähtenyt kansallismielisyys. Serbiassa tuota pidetään vieläkin sankarina kun taas bosnit ja kroaatit pitävät miestä terroristina.
Siinä kun Neuvostoliitto piti virolaisia metsäveljiä ja pitää Venäjä tsetseenien mustia leskiä terroristeina. Omille kansalaisilleen ne ovat kuitenkin isänmaallisia sankareita.

Uskontoa ja uskontoja voi pitää myös perusteena kohdella jokaista ihmisarvoisesti ja humaanisti joten tuskin niidenkään kieltäminen maailmasta parempaa paikkaa tekisi. Itse en tosin ole nähnyt ensimmäistäkään syytä miksi uskoa poppaukkoihin, mutta jokainen tulkoon autuaaksi omallaan jne.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Uskonnot ovat oppijärjestelmiä, joiden avulla ihmiset elämästä toiseen eläessään omaksuvat kulttuuria ja myös käyttäytymistapoja. Uskontojen kieltäminen olisi sama asia kuin kulttuurien kieltäminen. Uskonto siivittää elämää ajasta toiseen. Politiikka on usein lyhytjänteistä, uskonnon avulla elämään voi tulla kauaskantoisempaa näkemystä. Kirjoitin Vapaavuoroon uskontoa ja kulttuuria sivuavasti:
http://tarjakaltiomaa.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kult...

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Pitäisikö olla ajatuspoliiseja, jotka uskontojen kieltoa valvoisivat?

Uskonnot ovat pääosin ikävä ja taantumuksellinen juttu, mutta eipä sitä oikein kieltääkään voi mitä ihmisten päässä liikkuu. Ajatuksenvapauden lisäksi ilmaisunvapaus on avoimelle ja vapaalle yhteiskunnalle lopulta tärkeämpi asia kuin uskontojen aiheuttamat ongelmat. Nämä molemmat vapaudet ovat aikoinaan puuttuneet juuri uskonnollisissa yhteiskunnissa.

Mitä sitten voimme tehdä? Näyttää kanssaihmisillemme, että erityisesti kansantaruihin ja taikauskoon perustuva uskonnollisuus on pahe, jota emme tarvitse, eivätkä hekään.

Käyttäjän raffu kuva
Rafael Rantala

Tämäkin terroriteko oli muslimien rasistinen teko länsimaista demokratiaa ja kristittyjä kohtaan, joka kannattaa muistaa näin rasisminvastaisella viikolla.
Sinänsä nykyään jo luulisi olevan oikeutettua lopettaa kaikki uskonnot järjenvastaisena mutta eipä se mene läpi ja mistähän se johtuu.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

#4

Hieman vaikeaa nähdä teossa rasistista motiivia, uhrien joukossa kun oli monenlaista etnistä taustaa ja uskontoa.
Pikemminkin teko vaikuttaa poliittiselta viestiltä jos kyseessä oli Daesh. Sitähän tällä hetkellä emme voi varmasti tietää.

Olipa syyllinen kuka tahansa niin äärilaidan tekosia joka tapauksessa.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

→ (otsikkooon)

Jotkut ovat mietteissään tulleet siihen tulokseen, että vakaumus uskonopin kirottavuudesta on myös uskontoa. Kunnon ateisti on uskon asioista täysin välinpitämätön, ne ovat hänelle yhdentekeviä.

Esimerkiksi neuvostoliittolaisten mielestä heillä vallitsi täydellinen uskonnonvapaus, koska myös uskonnonvastainen propaganda oli sallittua.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Minä vaan en malta olla ihmettelemättä miten uskonto vie ihmistä. Tällä blogipalstalla eräs vastasi minulle, että hänen tyttärensä oli käynyt taivaassa. Hän oli blogistin mukaan tavannut siellä Jeesuksen ja kävellyt hänen kanssaan kultaisessa puutarhassa. Sen jälkeen oli palannut taas kotiin maan pinnalle.
Minä olen sen verran matkustellut lentokoneella, enkä minä siellä taivaalla ole havainnut minkäänlaista toimintaa.
Missähän ne taivaaseen menneet mahtavat olla.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

→ #21/RT: "..tavannut siellä Jeesuksen.."

Eräässä ruotsalaisessa näytelmässä oli sama teema. Kaverilta kysyttiin, että miltä se Jeesus näytti? Vastaus kuului: ”Hon var svart.”

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola Vastaus kommenttiin #24

#24

Woody Allenia lainatakseni:

"Kumpa Jeesus eläisi. Missä ravintolassa hän söisi?"

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Itse aikoinani kyselin uteliaisuuttani missä se taivas on, vastaukseksi sain hieman mutkikkaan selityksen josta on tulkittavissa selkeästi kolmemahdollista vaihtoehtoa:
A) Taivas on kaukana tähdissä
B) Taivas on toisessa ulottuvuudessa
C) Taivas on ajan ja avaruuden ulkopuolella

Ja neljäs bonus vaihtoehto:
C) Taivas on ihmisen toiveajattelussa jossa lähimmäinen jatkaa eloaan muistona

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Uskonnot täytyy pitää tiukasti vain yksityiseen piiriin kuuluvina ilmiöinä, eikä antaa niiden sotkeutua politiikkaan.

Siksi yhteiskuntamme sekularisaatiota on vahvistettava mm. lopettamall uskonnonopetus kouluissa.

--

Arabimaat ovat omasta heikkoudestaan (diktatuurit, korruptio, nepotismi, islam) johtuvassa regressiivisessä (taantuvassa) tilassa, josta aiheutuu vanhoihin perinteisiin, kuten uskontoon, tukeutuminen.

Kun arabimaat nousevat takaisin jaloilleen, pääsevät he myös takaisin mukaan modernisaatiokehitykseen ja uskonto alkaa painua taka-alalle kuten länsimaissakin.

Timo Tuovinen

raja uskonnon, politiikan ja tai tieteen välillä on häilyvä, että jos kieltojen linjalle lähdetään, niin saattaa lähtä kaikki

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Suosittelen ihmisiä tutustumaan eri uskontoihin ennakkoluulottamasti ja avoin melin, ei tekisi kellekkään pahaa sillä uskonnot ovat osa kulttuuria vaikkei itse usko esim kristinuskon Jumalaan tai muslimien Allahiin. Kovin paljon kuulee ateisteilta sellaisia väittämiä uskonnoista jotka asioihin perehtymällä osoittautuu toisiksi esimrkiksi Jehovan todistajat eivät kuulu kristittyihin tai heidän kirkkokuntiinsa vaan ovat oma erillinen uskontonsa. Mielestäni on yleissivistävää tietää mitä uskonto on, mitä se sisätää ja mihin uskovaiset uskovat. On myös muistettava että Suomi on sitoutunut kansainvälisissä sopimuksissa kuten yleismaalisessa ihmisoikeuksien julistuksessa edistämään uskonnonvapautta joka ei tarkoita vapautta uskonnosta vaan jokaisen oikeutta harjoittaa uskontoaantai olla uskomatta, uskontojen kielto loukkaisi tätä ihmisoikeutta ja olisi ihmisoikeusrikos.

YK:n ihmisoikeuksiensopimuksen 18. artikla
"Jokaisella on oikeus ajatuksen, omantunnon ja uskonnon vapauteen. Tämä oikeus sisältää vapauden tunnustaa omavalintaista uskontoa tai uskoa taikka omaksua se sekä vapauden joko yksinään tai yhdessä muiden kanssa julkisesti tai yksityisesti harjoittaa uskontoaan tai uskoaan jumalanpalveluksissa, uskonnollisissa menoissa, hartaudenharjoituksissa ja opetuksessa.

Ketään ei saa saattaa sellaiselle pakotukselle alttiiksi, joka rajoittaa hänen vapauttaan tunnustaa tai valita oman valintansa mukainen uskonto tai usko.

Henkilön vapaudelle tunnustaa uskontoaan tai uskoaan voidaan asettaa vain sellaisia rajoituksia, jotka on säädetty lailla ja jotka ovat välttämättömiä suojelemaan yleistä turvallisuutta, järjestystä, terveydenhoitoa tai moraalia tahi muiden perusoikeuksia ja -vapauksia.

Yleissopimuksen sopimusvaltiot sitoutuvat kunnioittamaan vanhempain ja tarvittaessa laillisten holhoojain vapautta taata lastensa uskonnollinen ja moraalinen opetus omien vakaumustensa mukaan."

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Kemal Atatürk, nykyturkin ensimmäinen presidentti ja tasavallan perustaja oli taustaltaan massamurhaaja, mutta onnistui siirtämään presidenttikaudellaan Turkin edistyksellisille raiteilla. Yksi uudistusten kulmakivistä oli uskonnon erottaminen valtionhallinnosta. Nythän Turkki taas syöksyy kohti keskiaikaa ja osaksi juonittelevia islamistivaltioita.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Suomessahan kirkko ei enään johda valtiota tai osallistu sen johtamiseen joten tuntuu osin oudota vaatia Suomessa kirkon ja valtion erottamista, toisaalta se tuo ylilyöntejä kuten esimerkiksi...
- Vaatimuksia että poliitikot eivät saa harjoittaa uskontoa tai kuulua mihinkään uskonnolliseen yhteisöön (tälläperusteella vanhoillislestaidiolaisen Juha Sipilan pitäsi eota pääministerin pestistä ja luopua politiikasta),
- Vaatimuksia luopua kaikista uskonnollisista juhlista ja pyhistä (kuten sunnuntaista, nimipäivistä, syntymäpäivistä, uudestavuodesta, pääsiäisestä, vapusta, juhannuksesta ja joulusta),
- Vaatimuksia luopua Suomen lipun ristikuviosta (sillä se viittaa uskonnolliseen symboliin),
- Vaatimus lopettaa kaiken lainen yleissivistävä ja tunnustukseton uskontojen opetus koulussa
- Vaatimuksia kieltää kaikki uskonnollista tai hengellistä sisältöä sisältävä musiikki ja kirjallisuus,
- Vaatimus kieltää ajatuksen, omatunnon ja uskonnonvapaus

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Aika paljon tuli huuhaata vastauksessasi. Perusperiaatteena tulisi olla, ettei valtio millään tasolla osallistu uskonnon harjoittamiseen. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö kansanedustajat ja ministerit voisi osallistua yksityishenkilöinä rukousaamiaisiin tai osallistua suojelijoina kuoripoikien tapahtumissa. Eduskunnan kirkollisista menoista ja Presidentin "jumalallisista siunauksista" pitäisi kuitenkin luopua, kuten varhaiskasvatuksen ja opetustoimen osaltakin uskonnon harjoittamisesta.

Hallituksen lestadiolainen pääministeri ja katolilainen ulkoministeri ovat jopa halunneet, että kirkollisia pyhiä vähennetään uskonnollisina pyhinä. Uskonnollinen pyhä ei siis olekaan pyhä, jos rahaa tarvitaan työnantajan taskuun. Siitä ei ole pitkää matkaa joulujen ja pääsiäisten neutralisoimiseen. Täytyy kuitenkin huomauttaa, että kaikki suuret pyhät ovat alunperin "pakanallisten" alkuperäisuskontojen harjoittamia, mitkä liittyivät vuodenaikoihin.

Lyhyesti vielä: Lippu muutetaan vasta sitten, kun se muutetaan yhdistyneen Euroopan Liitovaltion uudeksi lipuksi. Uskontojen historiaa, nykypäivää ja ongelmia voidaan toki opettaa ja käsitellä yhteiskunnallisilla tunneilla. Suvivirsi voidaan (viittasinkin jo) muuttaa "Suvilauluksi", eikä ajatuksen ja uskonnonvapautta tarvitse kieltää. Uskonnonvapaus vain siirretään selkeästi omantunnon asiaksi, ulos valtiosta.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #15

Eli uskoa yhä saisi mutta se ei saisi näkyä, kuulu tai tuntua eikä olla ihmisoikeus. Selvä siis, koska senaatintorin tuomiokirkon ja Katjanokan Uspeskin kadetraalin saa tulla hävittämään? Ainakin Uspeskin tilalle saisi näyttävän pilvenpiirtäjän ja sen parkkitalon kauppatorin paikalle, sensijaan senaatintorille ja tuomiokirkon tilalle pari tavallista kaupunkikorttelia. Luulen ettei kukaan huomaisi tai välittäiksi kaupunkijulkisivun muutosta. Huom sarkasmia.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Tässä blogissa on populistinen julistus. Syyt terrorismiin ovat moninaiset.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Tässä ei ole yhtään populismia. Kyllä uskonnon varjolla on saatu kautta aikain paljon pahaa aikaan.
Eiköhän sillä ole osuutensa meneillään olevaan kansainvaellukseenkin. Sitä kautta mekin menetämme valtavan summan rahaa.
Montakohan mummoa ja pappaa niilläkin euroilla olisi autettu. Tämä ei ole populismia, vaan totista totta.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Uskonnot eivät ole ainoat joilla on saatu aikaan pahaan esimerkiksi Ranskan vallankumosta seurasi Euroopassa sorron ja terrorin vuodet jolloin moni aatelistoon ja heidän lähipiiriinsä kuulunut menetti kirjaimellisesti päänsä. Myöskin ihmisoikeuksien julistus sai aikoinaan aikaan suurta pahaa Neuvostoliitossa, samoin mustasurma ja pienijääkausi. 1. ja 2. maailmansota taas olivat talous- ja voimapoliittisia.

Käyttäjän KalleSalo kuva
Kalle Salo

Ei uskontoja voi lopettaa. Ne liittyvät välttämättömänä osana ihmisen tiedostavaan kokemukseen maailmaa navigoidessaan. Tässä varsinaiset uskonnot ja vähäisemmät maalliset ideologiat palvelevat samaa psykologista tarkoitusta. Ne ovat aikuisten satuja, joita keskivertoihminen yksinkertaisesti tarvitsee, vähintään tekopyhästi harjoitettavaksi, rusinat pullasta poimien, niin sanotusti.

Läheskään kaikki ateistit eivät edes ole uskonnottomia. Monelta löytyy vähintään jokin uskontoa tai ideologiaa muistuttava vakaumus, joka tuo elämään sisältöä ja tarkoitusta tarkalleen samalla tavoin kuin uskonto. Täysin ja vilpittömästi uskonnottomia on ainoastaan paljon pienempi porukka kyynisiä kummajaisia. Yksi jokseenkin tunnettu esimerkki saattaisi olla Slavoj Zizek.

Ongelman avain liittyy ihmiskunnan runsaslukuisimpaan "ateistien" ryhmään, nimittäin maallistuneisiin, maltillistuneisiin uskovaisiin, jotka harjoittavat uskoaan, kuten jo sanottua, rusinat pullasta poimien. Tämä tapa harjoittaa uskontoa/ideologiaa on suhteellisen harmiton. Äärettömän ateistinen se on siksi, että uskonnon harjoittamisen todellinen syy, jota ei toki sanota eikä myönnetä, on jokin muu kuin mitä itse uskonnosta kirjaimellisesti löytyy.

Sitä uskontoa harjoitetaan uskomatta siihen, tekosyynä jollekin muulle mitä haetaan, kuten yhteisöllisyyttä, yhteenkuuluvuutta, perusteita hyveille tai positiivisille teoille. Nuo ovat ne reaaliset syyt sen aikuisten sadun takana, jota leikitään yhdessä ottamatta mitään niin kovin vakavasti. Tällaisia on esim. valtaosa suomalaisista tapauskovaisista. Tämä onkin malli, jonka mukaiseksi uskonnonharjoittamista tulee vaatia ja edellyttää muuttuvan. Se on itse asiassa kaikkein oleellisin testi, joka länsimaiden tulisi jotenkin onnistua tekemään muualta tulijoille - kyky harjoittaa uskontoa ottamatta sitä vakavasti. Jos se onnistuu, ennuste on että muutoinkin sopeutuu olennaisilta osin.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Ihminen on luonostaa uskonnollinen, jo pienille lapsille ovat hammaskeiju, joulupukki ja yksisarviset totta. Aikuisemmalla iällä varsinkin naset vaikuttavat hurahtavan horoskooppeihin, enkeeihin, astrologiaan tai mihin lie zen ja jing jang ajatteluun. Yhtenä sseliityksenää. Moni uskoo myös intuitioon onnen ja sattumaan. Toisinaan myös talous, tiede ja poliittiset atteet saavat vahvojakin uskonnollisia piirteitä. Uskolle onkin eskitetty selitykseksi ihmisaivojen pyrkimys hylkiä tiedettä, toisaalta ero uskonnon ja filosofan välillä on lopulta pieni ja suurin ero on se että uskonnosa tutkitaan itseä ulkoa päin kun taas filosofiassa itsensä tutkiminen koshdistetaan sisälle päin. On 6myös hyvä muistaa se tosiseikka että niin tede kuin filosofia juontaa juurensa muinaisista uskonnoista.

Käyttäjän KalleSalo kuva
Kalle Salo

Ihminen navigoi todellisuutta tietoisuudeksi kutsutun virtuaaliprosessin kautta symbolisesti. Se todellisuus itse on hirviö, jonka suora kohtaaminen on mahdotonta. Tarvitsemme tekosyitä ja fantasioita sen päälle, jotta saamme uskoa mukavia emmekä sekoa.

Käsitteillä kuten tieteellisyys tai objektiivisuus on kiero tuplaluonne, kuten kaikilla käsitteillä. Yhtäältä on se mitä ne vilpittömästi merkitsevät, mutta toisaalta on mahdollisuus käyttää niitä tekosyinä. Kaikkein sokeinta uskovaisuutta on uskotella olevansa objektiivinen vain lainatakseen objektiivisuuden arvostusta uskomustensa tueksi. Tämä ei silti tarkoita että objektiivisuus on mitätön käsite tai mahdotonta olennaisesti tavoitella.

Sponssaan Slavoj Zizekiä vielä lisää komppaamalla hänen näkemystään filosofian tarkoituksesta ja filosofien roolista. Niiden, heidän tulee esittää tekopyhyyksiä riisuvia kysymyksiä.

Käyttäjän MarkkuJohannesLikitalo kuva
Markku Likitalo

Muista kieltolaki, jos uskonnot kiellettäisiin rikollisilla mafiosoilla olisi valtavat pimeät markkinat. Pitäisikö uskonnonkäyttäjälle pistää jonkinlainen sakkorangaistus ja uskonnollisen aineiston pimeille välittäjille ja laittomille uskonjohtajamafiosoille kovatkin linnatuomiot?

Risto Laine

Annetaan puheenvuoro https://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Sol%C5%BEe...

Hän kysyy: Sata miljoonaa munaa on rikottu. Missä on omeletti?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Luotetaan tiedon valaisevaan voimaan. Ennen pitkään sillä on parhaat mahdollisuudet voittaa peli, jossa kielloilla ei voi mitenkään pärjätä.

Ollaan vietetty muutamana viikonloppuna aikaa yhden syyrialaisen turvapaikkaa odottelevan druusiperheen oppaina matkalla suomalaiseen yhteiskuntaan. Hiukan olivat yllättyneen oloisia kun heti aluksi todettiin, että emme kuulu mihinkään uskontokuntaan eikä meillä ole tarjota omia jumalia vaihdokeiksi heille. Olivat jo niin tottuneet vastaanottokeskuksissa tuputettavaan kristilliseen käännytykseen. Eikä sittemmin ole uskonnoista juteltu.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Olivat jo niin tottuneet vastaanottokeskuksissa tuputettavaan kristilliseen käännytykseen.»

Mitä ihmettä? Siis oikeastiko vokkeihin päästetään lähetystyöntekijöitä?

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Eipä se kristillisen sanoman levittäminen kielettyä ole vaikka joistain se voi ollakkin ärsttävää, vastuu on kuitenkin kuulijalla joka voi itse päättää kääntyykö vai ei sillä pakko ei ole. Aivan samanlaista lähetyssaarnaamista pitävät omista asioistaan ammattiliitot ammattiopistoissa ja puolueet lukioissa. Eilen taas näin ohimenmen Stubbin pitämässä puhetta poliittisesta ideologiastaan pakolaislle ja maahanmuuttajille Jyväskylän kansalaiskeskus Matarassa. Jos sitä jotain pitää kieltää niin sitten kaikki ismit ja niiden levittäminen oli sitten kyse merkantilismista, kapitalismista, sosialismista, liberalismista, ateismistä, monoteismista tai polyteismista. Onhan politiikkakin yhtä vaarallista kuin uskonto ja tehnyt yhtälailla pahaa.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Toki. Kannattaa muistaa, että iso osa vastaanottokeskuksistakin sijaitsee seurakuntien leirikeskuksissa. Suurimmat organisaatiot jotka pyörivät turvapaikanhakijoiden apuna ovat SPR ja ev.lut. kirkko. Esimerkiksi www.vapaaehtoistyo.fi sivuston takana on Kirkkopalvelut ry.

Iso kiitos heille tekemisestään. Ilman vapaaehtoisia tilanne olisi oikein huono. Lisämausteena vaan tuppaa tulemaan vahva annos kristillistä tuputusta.

Edellisellä kerralla kun haettiin tuettava perhe VOK:sta, niin respan mielestä luonteva kysymys oli. "Oletteko menossa kirkkoon?" Ei todellakaan oltu.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Pakkoliittäminen kasteessa kirkkoon olisi lopetettava. Ei ihminen siinä vaiheessa ole päättämään näistä asioista. Eikä vanhemmilla tulisi olla oikeutta tehdä sitä uuden ihmisen puolesta. Kun henkilö on tullut täysi-ikäseksi hän voi tehdä sitten päätöksen puoleen tai toiseen.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Kastetilaisuus on hienoseremonia mutta ei pakollinen eikä senjälkeen tarvitse olla yhteydessä kirkkoon kuin vasta riparilla jos ei koe uskonnollisuutta elämässään merkitykselliseksi. Riparille ei kuitenkaan ole pakko osallistua jos nuori ei halua sillä lastenoikeuksien mukaan kuuluu jokaiselle yli 12 vuotiaalle perheessään neuvottelu ja mielipide oikeus. Ikävä kyllä kaikissa perheissä ei Suomessakaan noudateta tuota lastenoikeuksien julistusta. Muistutan kuitenkin ettei lasta ole hyvä pakottaa osallistumaan uskonnolliseen toimitukseen mutta ei ole hyvä evätäkkään lapselta osallistumista, näin lapsi saisi päättää itse osallistuuko vai ei.

Käyttäjän petterihiienkoski kuva
Petteri Hiienkoski

Totalitarismi näyttää taas nostavan päätään! - When will we ever learn?

Hannu Tanskanen

Ateistihan yleensä on kommunisti, eli yksi usko on korvautunut toisella.

Olipa kerran pohjoisessa kaksi veljestä joista toinen oli kova kommunisti, toinen veli meni Amerikkaan ja tuli uskonlahkon saarnaajaksi. Hullu mies, sanoi kotiveli, uskoo vaikkei näekään. Silloin amerikkaveli myönsi, että kotiveli oli kuin olikin parempi uskova kuin hän, uskoi vaikka näkikin.

Toimituksen poiminnat